Вибір спорядження для виконання висотних робіт методом промислового альпінізму

При проведенні висотних робіт підбір стандартних комплектів спорядження доволі умовний. Кожне завдання, специфіка об’єкта або особистий досвід підказують свої рішення. Але, все  таки,  основні правила існують.

Для складних та нестандартних видів робіт або вирішення проблемного завдання на висоті необхідно розглядати кожен елемент спорядження окремо. Завжди є зміст витратити час на моделювання та організацію роботи, поки вона ще не почалась. Це часто є правильним рішенням та забезпечує успіх з мінімальними грошовими втратами, економить час та зусилля.

1. Мотузка

Для роботи на висоті більше 2 метрів потрібно 2 мотузки. За допомогою однієї ви будете спускатись або підніматись, а друга буде страхувальною. Працювати на одній мотузці ВКРАЙ НЕБЕЗПЕЧНО, так як мотузка під навантаженням дуже легко перерізається об край даху, підвіконня із оцинкованого заліза та ін.

Мотузка повинна відповідати стандартам використання в якості спускової або страхувальної. Працювати та страхувати людей можна лише на спеціальній мотузці, діаметр якої не менш ніж 10 мм. Рибацький фал, кручені канати, сталеві троси і тому подібне до використання не допускаються.

Мотузки бувають динамічні, статичні та суперстатичні.

Динамічна мотузка (подовження більше 7%) може використовуватись в промисловому альпінізмі і в якості спускової, і в якості страхувальної. Але працювати на динаміці подобається не всім: із переваг – вона м’яка та зручна в роботі, із недоліків – дуже сильно пружинить під людиною.  Іноді специфіка праці вимагає тільки динаміної страховки – в разі якщо є можливість падіння та динамічного ривка.

Для пром-альпінізму частіше за все використовують умовно статичну мотузку з подовженням 3-5% при підвішеному вантажі 80 кг. Магазин КАПРИКОН пропонує дві групи статичних мотузок – вітчизняних виробників та імпортних фірм TENDON (Чехія) та BEAL (Франція). Імпортна мотузка дещо дорожча  вітчизняної, але і набагато зручніша в роботі. Особливо це помітно на «чистих» роботах – монтаж обладнання та ін. за рахунок більшого терміну використання різниця в ціні імпортної та вітчизняної мотузок нівелюється.

Суперстатична мотузка (до 2% подовження) небезпечна при будь-яких динамічних навантаженнях, які часто виникають при роботі. Той факт, що зазвичай суперстатичні мотузки – це мотузки, які виготовлені або містять кевлар та мають величезну міцність, безпеці не сприяють. Але це тема для окремої великої статті.

2. Страхувальна система

В якості страхувальної системи може використовуватись повна універсальна система, бесідка (при бажанні в комплекті з верхньою системою) або монтажний пояс. Монтажний пояс вартує використовувати тільки для підстраховки людини, яка пересувається конструкціями ногами. Наприклад – будівельними лісами. Там, де працівник повинен лізти або висіти, монтажний пояс може стати причиною його загибелі або серйозної травми (наприклад, перелом хребта).

Бесідка може розглядатись в якості повноцінного засобу забезпечення страховки практично за будь яких обставин.

     Верхня система повинна використовуватись тільки як додаток до бесідки. Вона не може бути повноцінною страхувальною системою ні за яких обставин. Людина яка зависла на верхній системі, без нижньої, помирає від задухи раніше, ніж колеги зможуть витягти її на дах, або спустити на землю.

Універсальна система. Найбільш зручний засіб поєднати зручність, безпечність і в результаті – швидкість. Краще за все властивість універсальності проявляється на видах робіт, де потрібно не тільки висіти в сидушці, а і переміщатись по мотузці, конструкціях і т.д. Універсальні системи зазвичай мають не єдину точку кріплення страховки, як на бесідці.

Ми розподілили бренди страхувальних систем, представлених в Україні по вартості:

До дешевих відносяться російські Венто

До брендів середньої вартості -  Beal, Rock Empire, Singing Rock

Дорогі бренди - Petzl, Camp, Edelrid.

Які системи придбати для своєї бригади для виконання висотних робіт – залежить від статусу фірми, специфіки робіт, що виконуються,  кваліфікації працівників. Не завжди має сенс використовувати дорогі системи при фарбуванні або герметизації швів. Якраз навпаки – на «чистих» роботах вони можуть довго експлуатуватись і при цьому будуть зручнішими від дешевих аналогів.

3. Спускові пристрої

Існує дві основні групи спускових пристроїв – ручні та автоматичні.

В ручних пристроях спуск та зусилля для гальмування залежить від того, з яким зусиллям людина стискає мотузку нижче спускового пристрою, і яким чином заправлена мотузка в спусковий пристрій.

Автоматичні спускові пристрої мають механізм, який дозволяє змінювати коефіцієнт тертя, впливаючи на сам пристрій. Ви тягнете або тиснете на ручку, і тим самим регулюєте швидкість спуску. При цьому контроль мотузки нижче пристрою не відміняється.

Автоматичні спускові пристрої безпечніші, ніж ручні. При втраті контролю на ручним пристроєм (непритомність, паніка, тепловий удар та ін.) людина розтискає руки та падає вниз по мотузці. При втраті контролю над автоматичним пристроєм він блокує мотузку, і людина зависає, там (наприклад) де втрачає свідомість.

4. Пристрій для страховки

 Це один з найважливіших елементів спорядження. Якщо ваша основна мотузка перерізалась за край даху, або була зрізана незадоволеними мешканцями будинку, або зламався спусковий пристрій, і мотузку перестало блокувати – в усіх цих випадках ваше життя залежить від якості роботи пристрою для страховки. Саме тому ЗАБОРОНЕНО працювати на одинарній мотузці, без страхувальної мотузки та пристрою.

Пристрої для страховки бувають розраховані або не розраховані на динамічний ривок. Перші є саме страхувальними, а другі можуть використовуватись для підстраховки. Про те, які моделі відносяться до якого виду, йде дуже багато дискусій на промальп- форумах та в житті. Наприклад, кулачкові зажими – жумари, котрі використовуються  багатьма людьми, що виконують висотні роботи, як страхувальні пристрої, не є такими. При динамічному навантаженні вони зривають оплету з мотузки і не забезпечують стовідсоткової безпеки.

Страхувальні пристрої також можуть відрізнятись тим, як вони реагують на навантаження. Правильні та безпечні страхувальні пристрої повинні при досягненні критичного навантаження, протравлювати мотузку, а не затискати її намертво. Це дає можливість не допустити обриву мотузки або поломки пристрою. Зазвичай піковим вважається  навантаження 600 кг.

5. Карабіни

Тип, матеріал і форма карабінів, які потрібні для мінімального набору спорядження, залежать від того, де і для яких цілей вони будуть використовуватись.

Обов’язкове правило – всі карабіни, які використовуються для страховки та закріплення повинні бути з муфтою. Карабіни без муфти можна використовувати тільки для допоміжних задач і тільки при постійному навантаженні.

Для страховки можуть використовуватись карабіни з допустимим навантаженням не менше 2200 кг (22 кН) в поздовжньому напрямку при закритій муфті. Цього зазвичай достатньо, і більш міцні карабіни потрібні там, де короткочасні навантаження можуть досягати великих значень. Поперечне навантаження на руйнування у таких карабінів зазвичай складає 900 кг (9 кН). Дуже небезпечно, коли карабін займає в пристрої позицію на злам або поперек. Тому краще під кожен пристрій і задачу підбирати свій карабін.

Типи муфт карабінів.

Найбільш розповсюджений тип муфти – на різьбі. Блокування відбувається за допомогою муфти, що закручується. Це найбільш бюджетний варіант. Однак є вірогідність забути загвинтити муфту.

Автоматична. Блокування відбувається за допомогою автоматичної поворотної муфти. Плюсом таких карабінів є захист від забудькуватості або недосвідченості. Мінус в тому, що вони, як правило, дорожчі і не завжди з ними зручно працювати в грубих рукавицях.

«Стрибаюча муфта» - це так звані карабіни Via Ferrata. Зручна та швидка схема защіпки, яку неможливо забути закрити. Але такі карабіни можна застосовувати тільки в парі на двох самостраховочних вусах, в разі втрати одного карабіна другий залишиться защепнутим. Користуватись такими карабінами на спускових та страховочних пристроях категорично заборонено – така муфта може мимовільно відкриватись при неправильно прикладеному навантаженні, і карабін може вищипнутись з мотузки або пристрою.

Блокування на монтажних карабінах. Все те саме, як і у «стрибаючої муфти».

6. Самостраховка

Найдешевший спосіб – виготовити самостраховку самому із куска мотузки довжиною приблизно 4 м. Найкраще використовувати динамічну мотузку, так як навантаження на самостраховку при зриві можуть досягати великих значень. Але цей спосіб підходить тільки для тих, хто має альпіністську або промальпіністську підготовку, та вміє в’язати вузли правильно. Для того, щоб у вас не боліла голова за те, наскільки правильно зав’язали вузли ваші працівники, краще придбати вже готову самостраховку.

Найкраще, якщо у самостраховки є 2 вуси, хоча зазвичай активно використовується тільки один. Два вуси потрібні, коли відбувається навіска мотузок та вивішування працівника на мотузку. Довжина вуса, який іде на страхувальний пристрій, повинна бути не більш ніж 50-60 см, так як людина повинна дістати до страховочного пристрою у випадку, якщо вона зависне на самостраховці.

7.Петлі

Необхідні для організації точок кріплення мотузок (хоча мотузки можна просто вв’язувати, використання петель часто дає перевагу в швидкості), організації додаткових точок фіксації мотузок, допоміжних цілей.

Простіше всього зробити петлі з куска мотузки або повноцінної стропи (не менше 22 кН на розрив). А ще простіше  - просто купити вже готові, оскільки це не небагато дорожче, ніж робити це самому.

Довжина петель буває від 30 до 240 см, а найбільш часто використовується довжина – від 60 до 120 см.

8. Сидушка

Можна придбати готову, або виготовити самому. Для цього необхідні кусок дошки або фанери і шнур діаметром 6-10 мм і довжиною 4 метри. У магазині КАПРИКОН можна придбати вже готову сидушку, наприклад фірми Венто – це дорожче, ніж зробити самому, але простіше і естетичніше.

9. Протектори для мотузки

Практично завжди спускова та страхувальна мотузка проходить через перегини та кромки, які можуть перетерти або перерізати її, і мотузка під навантаження дуже легко перерізається, тому в місцях перегину потрібно використовувати протектори, або ж підкладати що-небудь м’яке. Використовувати протектори – надійніше. Якщо хочеться, можна самому виготовити протектор, наприклад, з шматка пожежного рукава або оболонки кабеля.

Протектори з роликів використовуються там, де потрібно зафіксувати мотузки на постійно або необхідно зробити перегин для рухливої мотузки.

10. Каска

Касками дуже багато хто нехтує і абсолютно даремно. Практично при будь-яких роботах є вірогідність отримати травму від каменю, що падає згори, частини конструкції або інструменту свого колеги. Тому каски використовувати необхідно.

Мінімальну гарантію безпеки дають будівельні каски, але вони не розраховані на серйозні удари. Краще використовувати спеціальні альпіністські каски, або каски для висотних робіт. В Україні широко розповсюджені каски фірм Petzl, Kong, Black Diamond, Grivel, Camp. Працівники магазину КАПРІКОН радять не економити на безпеці та все ж таки придбати каску однієї з цих фірм.

11. Комплект для підйому по мотузці

Іноді бувають ситуації, коли потрібно підніматись по мотузці, хоча ви на це не розраховували. Найпростіша і розповсюджена ситуація – не розрахували довжину мотузки і вона не дістає до землі. Тому аварійник комплект для підйому повинен бути завжди. Він може бути найпримітивніший у вигляді двох прусиків із шнура та петлі 150 см або повноцінний, який складається із двох зажимів та стремені. Якщо в якості спускового пристрою використовується автоматичний пристрій, то він сам може виконувати роль одного з зажимів. Підйом ніколи не можна робити по страховочній мотузці. Для цього є спускова мотузка. Для підйому не можна використовувати пристрій ,який виконує роль страховочного.

Якщо робота передбачає постійний або періодичний підйом по мотузці, краще всього використовувати комплект з двох жумарів та стремені (або петлі). Підійдуть також і інші підстраховочні пристрої і зажими. 

12. Комплект для підйому вантажів

Найпростіший – карабін з блоком. Цього комплекту достатньо, щоб підіймати легкі вантажі. Якщо необхідна фіксація вантажа який підіймається, то до цього комплекту може бути доданий жумар або кулачковий зажим, а також може використовуватись фіксуючий блок-ролик, який американці називають "houler". Потрібно розуміти, що зусилля, які ви докладете для підйому вантажу через блок або "houler" дуже сильно залежать від ККД блока. Тому для забезпечення максимального ККД необхідно використовувати якісні блоки з підшипниками. Діаметр ролику також сильно впливає на ККД. Чим більше діаметр ролика в блоці, тим ККД більше.

 Поліспаст. Це система блоків, яка дозволяє суттєво знизити вагу вантажу який підіймається. Збирається він з двох або більше одинарних, подвійних, трійних блоків.

Лебідки та підйомні механізми. Якщо підйом важких вантажів або натягування перил є постійним видом робіт, є прямий сенс використовувати лебідки. Вони доволі дорогі, але дуже часто виправдовують ці інвестиції.

На цьому ми закінчуємо швидкий огляд спорядження для промальпу. Співробітники магазину КАПРИКОН завжди готові дати поради по вибору спорядження для висотних робіт телефоном, електронною поштою, або показати і розповісти все в нашому магазині. Ми представляємо, можливо найкращий в Києві асортимент спорядження для виконання висотних робіт методом промислового альпінізму і навчальних посібників по цій темі.

 Стаття написана за матеріалами статей Ахмедханова Т.К. на сайті www.bigwall.ru

Підпишись на новини